- Startsida torsby.se
- / Omsorg & hjälp
- / Trygg och säker
- / Kris och beredskap
- / Klarar du krisen
- / Så får du information vid kriser
Enhet
- Kommunikationsenheten
- Telefon: +4656016004
- E-post: info@torsby.se
- Postadress:
- Torsby kommun
- 1. Kommunikationsenheten
- 685 80 Torsby
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
Person
- Annette Lauritzen
- Kommunikationsstrateg
- Tfn: +4656016004
- Mobil: +46703896004
- E-post: annette.lauritzen@torsby.se
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen
Så får du information vid kriser, VMA
Beroende på krisens karaktär kommer kommunen att informera eller varna allmänheten. Informationen ges i huvudsak via kommunens webbplats och sociala medier, men vid större olyckor och händelser kan det även skickas ut som viktigt meddelande till allmänheten, VMA.
Webb, sociala medier och telekommunikation
Information till allmänheten kan röra sig om information vid en olycka eller kris. Denna typ information publiceras på webben (www.torsby.se) och via Facebook (www.facebook.com/torsbykommun). Beroende på händelsens allvarlighetsgrad kan kommunen öppna en särskild upplysningscentral för att samla och ge information till dem som ringer kommunens växel (0560-160 00).
Nationellt telefonnummer 11313
För att ge eller få information om en allvarlig olycka eller förestående kris ringer du det nationella informationsnumret 11313. Där finner du verifierad information, beroende på händelse, från kommuner, länsstyrelser, centrala myndigheter eller andra ansvariga aktörer. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. Vid längre avbrott i exempelvis telekommunikation kommer kommunen att öppna särskilda informations- och trygghetsplatser dit allmänheten kan vända sig.
Viktigt meddelande till allmänheten - VMA
VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser, vid svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner och vid krishantering i samband med extraordinära händelser. Exempel på händelser då VMA används är gasutsläpp, stora bränder eller andra stora olyckor. VMA används när myndigheterna behöver nå stora grupper av människor. Meddelandet går främst ut via radio och TV.
Så ska du agera vid VMA
När du tar emot varningen ska du följa instruktionerna noga. De kan bland annat vara:
- gå inomhus,
- stänga dörrar, fönster och ventiler och
- lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information.
På SVT:s Text-TV sidan 100 anger man när en VMA-situation pågår och hänvisar för mer information till Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
I vissa fall kan även sms till alla som befinner sig inom ett geografiskt avgränsat område skickas ut vid VMA. Det är ytterligare ett sätt att varna personer som befinner sig inom området.
Mer information att finna vid VMA
Innehållsansvarig: Kicki Lech
Senast genomgången:
Senast uppdaterad: