- Startsida torsby.se
- / Bygga, bo & miljö
- / Vatten och avlopp
- / Dricksvatten
- / Kommunalt dricksvatten
Enhet
- Tekniska avdelningen
- Telefon: +4656016000
- E-post: tekniska.avdelningen@torsby.se
- Postadress:
- Torsby kommun
- 10. Tekniska avdelningen
- 685 80 Torsby
- Besöksadress: Nya Torget 2, Torsby (Snickaren)
Person
- Emil Bergman
- VA-chef
- Tfn: +4656016109
- Mobil: +46702873189
- E-post: emil.bergman@torsby.se
- Besöksadress: Nya Torget 2, Torsby
När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen
Kommunalt dricksvatten
Vattnet är vårt viktigaste livsmedel och innan det kommer ut ur din kran är det noggrant kontrollerat. Därför kan du lita på att kvaliteten är god, samtidigt som du vet att ditt vatten blir effektivt renat innan det återgår till naturen.
Kvalitet och kontroll
Livsmedelsverket är central myndighet för alla frågor som rör dricksvatten och andra livsmedel. Till uppgifterna hör att utforma regler och ange mål för dricksvattenhantering och kontroll.
I kommunen ansvarar tekniska avdelningen för produktion och distribution samt kontroll så att vattnet är hälsosamt och rent. Det innebär bl a att kvalitetskrav och gränsvärden ska uppfyllas och eventuella föroreningar av dricksvattnet förebyggas.
Vattenverken
Vattenverk betraktas som livsmedelsanläggningar och det innebär att miljönämnden måste godkänna anläggningarna. Vattnet kontrolleras både vid intaget till vattenverket och under beredningen.
Vi vill att vårt dricksvatten ska vara gott och rent, inte lukta eller se grumligt ut, att det ska vara hälsosamt och lättillgängligt. Allt detta finns också uttryckt i föreskrifter om dricksvatten. Där finns riktvärden för olika bakterier, ämnen och tillsatser såväl som smak, lukt och utseende.
Om det kommunala vattnet är missfärgat eller luktar illa, ska man inte använda det, utan genast ringa till kommunens växel 0560-160 00.
Vattenledningar
Vattnets kvalitet beror till viss del på vattenledningarna och vilket skick de befinner sig i. Fler faktorer spelar också in. Ledningarna måste till exempel vara riktigt dimensionerade för det antal konsumenter nätet ska betjäna. Är nätet för stort, blir vattenomsättningen ojämn och kvaliteten sämre. Det kan ställa till problem t.ex. i områden med mycket sommarstugebebyggelse, där förbrukningen är ojämn
Vatten
En person använder i snitt cirka 180 liter vatten per dygn för att laga mat, tvätta, diska, duscha etc. Av detta är det bara cirka 10 liter som används till mat och dryck.
Avgifter vatten och avlopp
Här kan du läsa mer om avgifter för vatten och avlopp.
pH-värde
Detta är en måttenhet som beskriver hur surt vattnet är. Om dricksvattnet har pH 7 kallas det för neutralt. Vid lägre pH-värden än 7 kallar vi vattnet surt, vilket inte är skadligt i sig att dricka. Men surt vatten har förmågan att lösa ut metaller (järn, mangan, koppar, aluminium, kadmium och bly) både ur marken och från ledningsnätet. dessa metaller kan vara skadliga om vi har det i vårt dricksvatten och i höga halter. Från kommunens vattenverk styr vi pH-värdet så att det håller 8.0.
Hårdhetsgrad
Hårdhetsgraden varierar något beroende på var vi befinner oss i kommunen. Torsbys vattenverk ger ett vatten med en hårdhetsgrad på 4 grader dH.
Grader | Hårdhet |
---|---|
0 - 2.1 | mycket mjukt |
2.1 - 4.9 | mjukt |
4.9 - 9.8 | medelhårt |
9,8 - 21 | hårt |
mer än 21 | mycket hårt |
Vattenmätning
Vattenmätning hos abonnenter sker med vattenmätare som VA-enheten sätter upp och kontrollerar. Mätaren ska vara tillgänglig för byte och avläsning. Mätaren är VA-enhetens egendom men fastighetsägaren ansvarar för att den inte utsätts för kyla eller yttre påverkan och att ventiler och kopplingar har god funktion.
Installation av vattenmätare
Fastighetsägaren ska kostnadsfritt upplåta plats för vattenmätaren och bekosta erforderliga anordningar för uppsättning av mätaren.
Här kan du läsa mer om installation av vattenmätare.
Byte av vattenmätare
Enligt föreskrifter från Swedac om byte av vattenmätare ska en mätare bytas med vissa intervall. Bytet och kostnaden av själva vattenmätaren står kommunen för.
Här kan du läsa mer om byte av vattenmätare.
Vattenförbrukning
En gång per år sänds ett självavläsningskort ut till alla abonnenter med kommunalt vatten/avlopp för avläsning av vattenmätaren. Det är viktigt att vi får in svaren för att kunna göra en korrekt debitering och för att upptäcka eventuella läckor hos abonnenten.
Här kan du läsa mer om avläsning av vattenmätare.
En ganska långsamt droppande vattenkran läcker ungefär en liter vatten per timme. Det blir ett läckage på ca 9000 liter/år.
En rinnande toalett kan läcka ca 1 liter vatten per minut.
Det medför en stor förbrukning och därmed en stor kostnad.
Du som fastighetsägare kan kontrollera att dina ledningar inte läcker: Stäng av alla tappställen t.ex. vattenkranar, dusch, disk- och tvättmaskin. Om kugghjulen på vattenmätaren snurrar (trots att allt är avstängt) har du troligtvis en läcka, antingen på vattenledningen eller så har du dåliga ventiler eller packningar till någon kran. Om du inte hittar felet kontakta en VVS-firma som kan hjälpa dig.
Läcka på ledning | Motsvarar | ca m³/år | ca kostnad i kr | |
---|---|---|---|---|
Som en sytråd | Tät droppning | 40 | 1 504 | |
Som en grov synål | Tunn stråle | 310 | 11 656 | |
Som en tändsticka | Sköljning av disk | 3050 | 114 680 | |
Som en penna | Badkarstappning | 31000 | 1 165 600 | |
Som en femkrona | Spolning ur brandpost | 315000 | 11 844 000 |
Synpunkter
Om du har en synpunkt, vill lämna ett förslag eller kanske beröm så vill vi veta det. Då kan vi bli bättre och utvecklas.
Felanmälan
Om du vill göra en felanmälan, gör du det enklast via vår felanmälan.
Innehållsansvarig: Emil Bergman
Senast genomgången:
Senast uppdaterad:
Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.