Torsby kommun
Torsby kommun

Enhet

  • Socialförvaltningen
  • Telefon: 0560-162 00
  • E-post: sn@torsby.se
  • Postadress:
  • Torsby kommun
  • 31. Socialförvaltningen
  • 685 80 Torsby
  • Besöksadress: Vävaregatan 2, Torsby

Person

  • Anita Karlsson
  • biståndshandläggare
  • Tfn: 0560-161 26
  • Mobil: 070-691 61 26
  • E-post: anita.karlsson@torsby.se
  • Besöksadress: Valbergvägen 2, Torsby
  • Eva-Lotta Nordahl
  • biståndshandläggare
  • Tfn: 0560-162 08
  • Mobil: 072-540 73 21
  • E-post: eva-lotta.nordahl@torsby.se
  • Besöksadress: Valbergsvägen 2, Torsby
  • Kristina Eriksson
  • biståndshandläggare
  • Tfn: 0560-161 65
  • Mobil: 070-644 96 88
  • E-post: kristina.eriksson@torsby.se
  • Besöksadress: Valbergsvägen 2, Torsby
  • Marie Lindgren
  • biståndshandläggare
  • Tfn: 0560-161 91
  • Mobil: 073-051 60 69
  • E-post: marie.lindgren@torsby.se
  • Besöksadress: Valbergsvägen 2, Torsby


När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen

Hemtjänst

Du som har svårt att klara dig själv i hemmet kan ha rätt till hemtjänst. Stödet ska hjälpa dig till ett så självständigt liv som möjligt, så att du kan bo kvar hemma så länge du önskar. Stödet kan ges dygnet runt.

I Torsby kommun är hemtjänsten uppdelad i personlig omvårdnad och service. Personlig omvårdnad kan till exempel vara att du får hjälp med att äta, dricka, klä dig, förflytta dig och sköta din personliga hygien. Service kan vara hushållssysslor såsom städ, tvätt, renbäddning av säng, inköp och social samvaro.

Det är dina behov som avgör vilka insatser du kan få, och hur din hjälp utformas.

Vad kostar det?

Avgiften beror på vilka insatser du behöver och hur mycket du kan betala. Kommunens avgiftshandläggare räknar fram din avgift utifrån dina inkomster och din boendekostnad.

Det finns en övre gräns för hur mycket du behöver betala för service och omvårdnad. Denna gräns kallas för maxtaxa och är densamma i hela landet.

Avgifter i eget boende

Tjänst

Kostnad

Hemtjänst, timme

345 kr

Hemtjänst, maxavgift månad

2 044 kr



Trygghetslarm/nödsändare, månad

330 kr

Trygghetslarm/nödsändare, installationsavgift (engångsavgift)

345 kr



Ledsagaravgift till sjukhus eller annan vårdinrättning, inom kommunen

200 kr/gång

Ledsagaravgift till sjukhus eller annan vårdinrättning, utom kommunen

400 kr/gång



Hemsjukvård, besök

200 kr

Hemsjukvård, maxavgift månad

2 044 kr

Hemsjukvård, för de som har hemtjänst

200 kr

Hemsjukvård i hemtjänst, maxavgift månad

2 044 kr



Matdistribution/lunch

64 kr

Matdistribution, tillägg till minimibelopp vid 20 st och flera

1 168 kr/mån

Näringsdryck (enlig befintligt avtal)

självkostnadspris



Resor - daglig verksamhet, enkelresa

50 kr

Resor - daglig verksamhet, månad (följer Värmlandstrafik)

1 220 kr

 

Så ansöker du

Du kontaktar en biståndshandläggare för att göra en ansökan. Ansökan kan göras muntligt via telefon, skriftligt på blankett eller via vår e-tjänst.

Vad händer sedan?

Du träffar en biståndshandläggare och ni går tillsammans igenom din situation. Därefter fattar handläggaren ett beslut som utgår från dina möjligheter och behov.

Stödet får du om dina behov inte kan tillgodoses på annat sätt. Du får ett skriftligt beslut från handläggaren där det står vilken hjälp du har rätt till eller varför du fått avslag på din ansökan.

Att överklaga

Om du inte beviljats det du ansökt om, har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig att överklaga. Överklagan ska vara inlämnad senast tre veckor efter att du fått det skriftliga beslutet.

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.



Bekräfta att du är en människa: * (obligatorisk)