Torsby kommun i Sverigetoppen - tre år i rad

Medarbetarna på miljö- och byggkontoret
Torsby kommun placerar sig återigen bland de främsta i landet när det gäller företagsklimat och myndighetsservice. I Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) servicemätning för 2024 når kommunen ett nöjd-kund-index (NKI) på 88 – vilket innebär fjärde plats i Sverige och första plats i Värmland. Det är tredje året i rad som Torsby når topp 10 i landet.
Mätningen bygger på svar från företag som haft pågående ärenden med kommunen under 2024. Thomas Stjerndorff, kommundirektör i Torsby kommun, kommenterar:
– Det här är ett kvitto på att vårt sätt att arbeta fungerar. Vi har korta beslutsvägar och ett nära samarbete mellan förvaltningarna. Det skapar effektivitet och trygghet för våra företagare.
Malin Jonsson, miljö- och byggchef i kommunen, fyller i
– Att vi år efter år får höga betyg visar att vi har medarbetare med stor kompetens och ett genuint engagemang för god service, och att vi tar oss an arbetsuppgifterna som ett team.
Tillgänglighet nyckelfaktor
Inom området miljö- och hälsoskydd och livsmedel arbetar Mats Eriksson, Nils Söderqvist, Maria Hedin och Andreas Trollåker.
- Vårt mål är alltid att möta alla kunder med respekt och rättvisa, säger Maria Hedin.
Området bygglov noterar återigen ett mycket högt resultat i graderingen och är uppe och nosar på sverigetoppen. Tillgänglighet och snabb personlig återkoppling är några av nyckelfaktorerna. Som byggnadsinspektörer jobbar Andreas Backman och Niklas Svensson.
- Vi är glada över resultatet men vet att vi alltid kan bli ännu bättre, säger alla kollegorna på miljö- och byggkontoret.
Torsby kommuns NKI-resultat 2024
Redovisas med området först och gradering sen. Första siffran är 2024 års resultat och andra siffran är jämförelse med 2023.
Bygglov: 92, 85
Miljö- och hälsoskydd: 85, 88
Livsmedelskontroll 85, 84
Serveringstillstånd: För få ärenden 2024 för eget resultat, men svaren räknas in i totalen. 86 var siffran för 2023.
Totalt (Aggregerat): 88, 85
NKI-gradering
49 eller lägre = Mycket lågt
50–61 = Lågt
62–69 = Godkänt
70–79 = Högt
80 eller högre = Mycket hög
Enkla vägar för företagande
Näringslivschef Eva Larsson lyfter fram mätningen som en viktig indikator:
– Det ska vara enkelt att starta, driva och utveckla företag i Torsby. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt bemötande och vår service gentemot företagen.
Så fungerar SKR:s servicemätning
Varje år genomför SKR en nationell servicemätning som kartlägger företagares upplevelser av kommunernas myndighetsutövning inom fyra områden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Mätningen fokuserar på information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Resultaten offentliggjordes kl. 9.00 den 23 april 2025. På SKRs webbplats kan du läsa hela undersökningen.
Innehållsansvarig: Malin Jonsson
Senast genomgången:
Senast ändrad:
Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.