Torsby kommun
Torsby kommun

Torsby kommun invigde två nya servicepunkter - nu med trygghetsfokus

Kommunalråden Ann-Katrin Järåsen och Anna-Lena Carlsson vid invigningen av servicepunkterna i Likenäs och Vägsjöfors. Foto: Annette Lauritzen

(Video) Onsdagen den 29 januari invigde Torsby kommun två helt nya servicepunkter, en i Likenäs och en i Vägsjöfors. Allmänheten och media var inbjudna och de kom till invigningen. Se en video här nere.

Det var många som kom till invigningarna och det var lustfyllt och glatt, gofika med servicepunktsbakelse och trevliga möten.

En servicepunkt är en landsbygdsbutik som har avtal med kommunen om att erbjuda olika tjänster, till exempel hemsändning, turistinformation, boklåda, fikahörna m.m. och nu även ytterligare uppdrag med trygghetsfokus.

En av nyheterna är att servicepunkterna via digitala skärmar kan erbjuda både aktuell turistinformation och vid behov kommunal krisinformation.

Programmet

ICA Nära Likenäs Allköp kl. 13-15

Likenäsvägen 26, Likenäs

13.00Kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen invigningstalar, spelar fiol och som invigningsgest överlämnar hon servicepunktskylten till butiken.
13.30- 13:.50Bokbussen finns vid bensinstationen på andra sidan vägen - samtidigt bjuder vi på fika och speciellt framtagna servicepunktsbakelser.
14.00- 14.30Kommunens säkerhetssamordnare Kicki Lech och ställföreträdande räddningschef Johan Westh pratar om risk och säkerhet och överlämnar en ”krislåda” för hemberedskap, till butiken. I lådan finns sådant som privatpersoner bör ha hemma i händelse av kris, t.ex. längre elavbrott.
14.00-15.00Brandbilen visas på parkeringen.

Vägsjöfors Bensin & Kiosk 16.30 -17.30

Överbyn 13, 685 94 Torsby

  • Vi bjuder på fika med speciellt framtagna ”servicepunktsbakelser”.
  • Kommunens säkerhetssamordnare Kicki Lech och ställföreträdande
    räddningschef Johan Westh pratar om risk och säkerhet och överlämnar en ”krislåda” för hemberedskap, till butiken.
  • Kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen invigningstalar och överlämnar servicepunktsskylten till butiken och spelar fiol.
  • Bokbussen och brandbil finns på plats

De fyra andra servicepunkterna (Höljes lanthandel, Tempo Nordvärmland, ICA Nära i Bograngen och ICA Nära i Östmark) kommer också att uppmärksammas med lite firande och ”servicepunkts-bakelse” under våren, då allmänheten också bjuds in.

Sex servicepunkter

Med de två nya servicepunkterna, kommer det nu att finnas totalt sex stycken runt om i Torsby kommun. Alla dessa har fått det utökade uppdraget och nya avtal. Det som tidigare varit i projektform har nu dessutom blivit tillsvidareavtal.

- I en så geografiskt stor kommun som Torsby är det viktigt att det finns service i kommunens alla delar. Servicepunkterna fyller en viktig funktion, säger kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen.

- Trygghet, närhet och information är viktiga komponenter för att skapa beredskap i hela samhället. Torsby är en av få kommuner som arbetar på detta sätt och intresset för konceptet sprider sig runt om i landet, säger Emma Trobeck, handläggare risk och säkerhet, Länsstyrelsen Värmland.

Trygghetsfokus

Nu finns det möjlighet för kommunen att sända ut krisinformation via en digital skärm i butiken. Informationen kan anpassas så att den gäller butikens närområde. Det finns också ett avtal med räddningstjänsten som innebär att butiken åtar sig att köra ut livsmedel till räddningstjänstens personal under pågående räddningsinsats.

- Avtalet gör att vi inte behöver avsätta egen personal till detta, vilket gagnar oss alla; allmänheten, räddningstjänsten och butiken, säger Johan Westh, stf. räddningschef.

Servicepunkterna kommer ur projektet ”Servicepunkter i nöd & lust” som startade 2018 för att stärka samtliga landsbygdsbutikers attraktivitet och utveckla servicen på landsbygden. Detta projekt är i sin tur avknoppning från tidigare projekt och erfarenheter.

- Det är roligt att jobba med lanthandlarna, för de är så positiva och så angelägna om att ge god service på landsbygden, säger projektledarna Elisabet Olsson och Ingela Bönström Brusgård.

Finansiering

Projektet "Servicepunkter i nöd och lust" är finansierat av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Torsby kommun.

Mer information

Här finner du mer bakgrundsinformation om servicepunkterna och om projektet.PDF

Kontakta projektledarna för projektet ”Servicepunkter i nöd och lust”:

Elisabet Olsson, tfn 0560-160 08, elisabet.olsson@torsby.se
Ingela Bönström Brusgård tfn 076-810 61 75, ingela.bonstrom.brusgard@torsby.se

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.



Bekräfta att du är en människa: * (obligatorisk)