Torsby kommun
Torsby kommun

Enhet

  • Kommunkansliet
  • Telefon: +4656016000
  • E-post: torsby.kommun@torsby.se
  • Postadress:
  • Torsby kommun
  • 1. Kommunkansliet
  • 685 80 Torsby
  • Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby

Person

  • Helena West
  • Administrativ chef
  • Tfn: +4656016003
  • Mobil: +46701040766
  • E-post: helena.westh@torsby.se
  • Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby


När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen

Nämndinitiativ

Ett nämndinitiativ är ett skriftligt initiativ som politiker som sitter i en nämnd kan lämna in till nämnden för beredning och beslut. Här kan du läsa vad ett nämndinitiativ är och rutinerna för dem.

Hantering av nämndinitiativ

I Kommunallagen 4 kap. 20 § framgår det att ”varje ledamot i en nämnd får väcka ärenden i nämnden”. Samtliga nämnder har antagit en riktlinje med syftet att skapa en samsyn kring hantering av nämndinitiativ och en ökad transparens mot medborgarna och bättre förutsättningar för politiskt förankrade beslut.

Ett nämndinitiativ bör vara skriftligt och undertecknat av en eller flera ledamöter eller tjänstgörande ersättare (kommunallagen 4 kap. 22 §). Ett nämndinitiativ får inte ta upp ämnen av olika slag, det ska innehålla en kort bakgrund till ärendet samt det yrkande/yrkanden som ledamoten/ledamöterna avser att lämna under sammanträdet.

Nämndinitiativet bör innehålla förslag på finansiering av yrkandet/yrkandena utifall att nämndinitiativet skapar en ekonomisk belastning för nämndens verksamhetsområde.

Ett nämndinitiativ från en eller flera ledamöter kan lämnas in före eller under ett sammanträde. För att få en strukturerad beslutsgång rekommenderas att initiativet lämnas in inför beredningen av sammanträdet till ordförande och sekreterare för nämnden. För att ärendet ska anses vara väckt ska ledamot/ledamöterna lyfta ärendet under ett sammanträde.

Det finns dock inget som hindrar att ärendet väcks under pågående sammanträde. Ordförande ska då hänvisa ledamoten/ledamöterna att väcka ärendet under punkten övrigt.

På sammanträdet när initiativärendet väckts och ska hanteras går det att
hantera det på följande sätt;

  1. Nämnden beslutar att överlämna nämndinitiativet/ärendet till
    förvaltningen för beredning (återkommer till nämnden för beslut i
    ärendet vid senare tillfälle)
  2. Nämnden beslutar att avslå nämndinitiativet (kan finnas olika skäl,
    frågan ligger utanför nämndes kompetensområde, syftet med
    initiativet är tvetydigt eller oklart)
  3. Nämnden beslutar att nämndinitiativet ska behandlas inom ramen
    för ett redan pågående ärende.
  4. Nämnden beslutar att bifalla nämndinitiativet och formulera
    eventuellt uppdrag till förvaltningen utifrån initiativet (nytt ärende)

Beredning av ärende

Om nämnden inte väljer alternativ 2 eller 4 enligt ovan ska ärendet beredas
av förvaltningen för att sedan återkomma till nämnden för beslut. Ärendet bör handläggas så snart som möjligt.

Handläggning senast inom ett år:

  • Kommunstyrelsen (2024-05-06 § 84)
  • Miljö-, bygg- och räddningsnämnden (2024-08-28 § 114)

Handläggning senast inom tre månader:

  • Socialnämnden (2024-08-27 § 81)
  • Barn- och utbildningsnämnden (2024-09-26 § 52)
  • Överförmyndarnämnden (2024-11-19 § 23)

Det ska av förvaltningens tjänsteskrivelse framgå om initiativet ska föreslås bifallas, besvaras eller avslås. Här kan du läsa mer om kommunallagen.

Innehållsansvarig: Lucas Haraldsson
Senast genomgången:
Senast ändrad: